Besöket hos barnmorskan

Nu så, nu sitter jag äntligen ner och njuter av en bit choklad och har tänkt skriva om besöket hos Bm i onsdags. Förra gången jag var där så vägdes jag, mätte magen (storleken på livmodern), lyssnade på T's hjärtljud, kollade blodtryck och lämnade blod. Min mage låg då perfekt på mittenkurvan där man normalt brukar ligga. Jag har hört att man helst inte ska ligga på kurvan längst ned men självklart är det där olika också. För er som inte vet så kollar barnmorskan hur långt livmodern växt i magen genom att känna sig fram och mäta med måttband. Man kollar sen i ett papper med siffror och så kallade kurvor. Där kollar man vecka och magens cm. Man kryssar där de två möts och ser då vart på kurvan man hamnar. Lite svårt att förklara men visar en bild nedan på ett exempel på hur kurvorna ser ut där man kryssar vart man ligger.



På bilden ser ni tre kurvor och det röda strecket är någons "livmoder-kurva". haha hänger ni med?


Men iaf, mitt förra besök hamnade jag perfekt på mittenkurvan och vikten va bra och normal tyckte hon. Nu denna gång när jag kom så va hjärtljuden och allt bra. Ja mitt blodvärde hade sjunkit ytterligare så jag fick köpa andra järntabletter som jag börjat med. Nu borde blodvärdet gå upp men hoppas på att slippa lämna blod nästa gång :P Hon sa att det inte skulle behövas nästa gång men gången efter det ska jag lämna. Det är ju för att de ska ha koll på allt.

Så när jag låg där på bänken och vi lyssnade på hjärtljuden så sparkade T till lite då och då och åter igen fick jag höra att vi har en livlig bebis med bra hjärtljud där inne i magen! Alltid skönt att höra och det är underbart att höra hennes hjärta slå :) Efter det va det dags att mäta magen, jag hade då tidigare sagt att jag tycker det känns att det börjar trycka uppåt och att det ibland är lite påfrestande att andas. Eller det är som ett litet tryck! Hon kände efter livmodern och säger "..men.. har du den där redan?", hon mätta och sa "28 cm.. jag får det nästan till 28,5 cm. Har den växt 4 cm på 3 veckor?? Ja isf förstår jag att du börjar känna tryck nu. Den är ju vid revbenen redan". Jag skrattade till och sa något i stil med att jag sa ju att de trycker på ibland. Det är normalt att den växer så men mittenkurvan hoppade vi ifrån. Jag tog ett litet kliv ovanför den. Hon förklarade att det kan bero på fostervatten eller att T låg lite annorlunda just då när vi mätta. Men hon kände också lite för att se ifall hon kunde känna hur hon låg. Hon kände då att T lagt sig med någon del väldigt långt ner, redan. Vilken del vet vi inte men det kan vara huvudet hon tryckt ner eftersom hon brukar puta ut med vad vi tror rumpan, möjligtvis huvudet. ag har nämligen känt hur hon trycker ut något "stort" på ena sidan av magen. Min trollunge :D

Hur som helst så verkar hon må toppen och det är det som betyder något! Men jag tänkte ändå på det där med kurvan. Jag går just nu precis i samma fortspår med kurvan som min vän Josefin. Vi har samma BM och om jag fortsätter att gå i Jossans fortspår med kurvan så kanske jag får höra samma som henne, att lilla bebisen inte kommer vara kvar i magen under hela tiden. Självklart kan bebisen stanna så länge ändå eller till och med längre, men chansen till att den kommer några veckor tidigare finns. Josefin's L kom 2,5 veckor tidigare! Det är ju jättebra om T stannar tiden ut i magen, men jag skulle ändå vilja att hon kom iaf någon vecka tidigare, hon är ju ändå färdigbakad då ;)

Men för att nämna mitt besök med några få ord så gick det jättebra! Jag älskar att vara hos BM och få höra hjärtljud, väga och mäta. Tycker det är så himla kul att se :) Jag älskar att vara gravid! ♥

Magen i vecka 29 :)


Kommentarer
Postat av: Emma

Fina magen <3 jag är så glad för eran skull, och längtar tills lillskruttan kommer till världen :D

2011-04-02 @ 19:40:49
URL: http://fatsuit.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag hade också exakt dom måtten dom 2 första bm-besöken och jag fick aldrig höra att det va nåt ovanligt med det :)

2011-04-02 @ 20:24:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0