Linda svarar - varning för långt svar!

Hej Linda! Jag skickar detta via mobil och hoppas det funkar. Vill börja med att tacka för en grym blogg som jag följer dagligen! Jag har en lillasyster på 17 år som ska få barn nu i april och jag har fått den äran att vara med henne under förlossningen. Jag har inte varit med på en förlossning förut då jag själv inte har barn än. Jag skulle behöva lite goda råd om hur man förväntas att vara när man finns där bredvid men tyvärr inte kan göra något åt smärtan. Vad är bra att hjälpa till med, ta med, göra för att få min lillasyster att känna att jag är ett bra stöd? Det slog mig först idag att det inte är långt kvar och lite av panik sköljde över mig. Jag vill att min syster ska få en fin och bra förlossning (om man nu kan säga så, hehe) ;) Tack på förhand! Kram / Johanna S i Umeå
.
.
Svar: Hej Johanna! Vad glad jag blir att läsa din kommentar. Värmer i hjärtat när man får kommentarer som din :) Gud va roligt att du ska få vara med på förlossningen! Det är verkligen en upplevelse, även om jag bara upplevt den genom att ligga där själv och pressa. Jag va ganska borta i slutet då jag drog mycket lustgas och fick bedövning osv, men något jag hade velat ha mer av var dryck. Det finns dryck på förlossningen men helt ärligt, vem vill dricka någon ljummen blaskig saft? Inte jag :P Helst ville jag ha isvatten för att få kylas ner men man fick inte ha is på förlossningen här, vi "smugglade" in lite ändå. Men dryck är bra, enkel dryck ifall det skulle bli så att hon spyr. Inte så jätte skönt att spy cola, men om hon gillar cola så ta med. Vem vet, hon kanske mår toppen och vill ha det :) Min bm rekommenderade det för att få en liten sockerkick när man behövde :) Du kan ju kolla om homn har något craving, packa ned det isf, suget kan bli stort mellan alla skrattanfall pga lustgasen ;)
.
Just säga vad du ska göra för henne är lite svårt då alla är så olika människor, men kan säga vad jag själv uppskattade. Jag är nålrädd, eller spruträdd så att ha någon nära hand i hand (i mitt fall min sambo) var tryggt, han såg till att jag fick bedövningssalva innan det skulle stickas osv. Ta reda på vad din syster vill och framför det ordentligt till läkarna men lyssna även på vad de anser vara hennes bästa. Va beredd på att massera ryggen, hur hårt är beroende på vad hon gillar. Jag ville inte ha för hårt då jag tyckte det gjorde mer ont, inte för långt ner men inte för långt upp. Som sagt så spydde jag mycket av smärtan så när jag sa "SPY" så kom min svärmor och gav mig en spy-påse på en gång, var beredd! Du kan ju även gå små ärenden åt henne, om hon ex behöver kissa - be att få in en toa på rummet och gör det bekvämt för henne. Blir hon sugen på något - spring iväg till närmsta kiosk (om det är möjligt). Peppa med ord och när hon är villig att ge upp (om hon kommer till den punkten) så stötta henne med ord och säg att snart är det över och snart är hennes mirakel här, allt ont är värt det! Något jag inte fick men hade önskat va faktiskt lite hjälp till duschen efteråt. Jag menar, hallåå.. här har jag fött barn och det känns förotfarande som att jag har en melon mellan benen, hur lätt är det att gå och hur stabil är man? :P haha. Bästa tips är nog att lyssna på hennes signaler, försök tyda dem snabbt :) Bara att du får vara med på förlossningen är ju ett tecken på att hon är trygg med dig. Det kommer gå toppen :) Skriv gärna och berätta om hur du upplevde det om du vill, antingen här eller på mailen [email protected] :)
.
Stort lycka till, detta fixar du :D
Kramar!
-
Tre bilder från vår förlossning!
.

.

.

Bästa dagen i våra liv :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0