Tipsa mig!!

Till alla er med erfarenheter av barn, era barn!

Vet inte hur många av er som läser som har barn men ni som har, har era små haft perioder där de sover oroligt och vaknar och gråter lite då och då på natten? Nu är ju Tyra sjuk men innan hon blev de sov hon lite oroligt också. Tänkte bara kolla om ni har tips på något man kan göra för att hon ska sova bättre? Jag förstår att det bara kan vara så att hon drömmer eller bara har en period nu men ni kan väl tipsa om ni gjorde ngt speciellt så de hjälpte för er :)

Tänkte även kolla med er om era äter/åt någon gång på natten när de va runt 6-12 mån? Gjorde ni något för att "vänja" dem av med att äta på natten eller gav de sig med tiden?

Och en sista fråga, när började era små somna tidigare på kvällen?



Skulle bli väldigt glad om ni ville berätta lite om hur ni gjort och hur ni har det. Alla tips är välkomna, mycket roligt att läsa :)

 


Kommentarer
Postat av: V

Min dotter sov också oroligt i den åldern, även om hon hade fått sina första tänder så tror jag det var jobbigt för henne ändå. Sedan lät det som hon drömde mardrömmar eftersom det lät som att hon hade både panik och ångest i sitt skrik. Så jag tror det hör lite till utvecklingen (seperationsångest ifrån föräldrarna) och kan vara svårt att göra något åt. Mycket med barn är perioder och det är nog bara att pina sig igenom det :)



Det här med att äta på natten är olika ifrån barn till barn. Men att ge en portion gröt innan läggdags kan ju vara ett alternativ men vill hon äta på natten ändå så behöver hon nog bara det. Sånt ger sig också med tiden. Speciellt när dem blir äldre och kan äta mer mättande mat under dagarna, då kräver dem inte lika mycket på nätterna kan jag tycka i alla fall.



Jag började med rutiner först vid 8 månader, att få henne i säng vissa tider osv. Ibland gick det och ibland fungerade det inte alls. Tycker snarare att hon själv har fixat sina sovtider efter att hon började gå eftersom bara det tar mycket energi. Så jag är inte så mycket för att skapa en hållbar rutin, tror barnen fixar det själva när dem är redo.



Lycka till :)

2012-01-23 @ 07:40:13
Postat av: Caroline mamma till Chelsea

Hon kan nog sova oroligt eftersom hon genomgår en utvecklings fas. Och då finns det inte mycket att göra utan man får bara låta det gå. Gjorde vi i . Och på mat fronten så kan även chels än idag äta på natten och hon är ändå närmare 9 månader. Men vi har prövat att stoppat in napp och även vagga henne . Och att lägga sig tidigare handlar om

Rutiner. Får man in en bra rutin så kommer hon lägga sig tidigare. Men det tar ju lite tid. Tar ju 3 dagar för ett barn att vänja sig för nya rutiner :)

2012-01-23 @ 10:33:36
URL: http://[email protected]
Postat av: carina

Min skrutt är 7 månader nu och första månaderna var hon vaken hela nätterna och sov på dagarna. När hon väl somnade tidigt en kväll (22-23) så ställde jag klockan på morgonen så hon kom upp och det gjorde att hon somna tidigare på kvällen. Svårt att få en rutin på när dom ska sova för man kan ju inte direkt tvinga dom att somna, men man kan styra det genom att dom kommer upp på morgonen :-) så otroligt söt liten tjej du har btw. Blir glad bara av att se henne :-)

2012-01-24 @ 22:58:43
URL: http://cariinas.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ett litet tips när det är dags att sluta äta på nätterna, doppa nappen i ett glas natten om de vaknar upp och vill ha mat. Det funkade kanon här hemma. :)

2012-01-25 @ 23:25:39
URL: http://jagochlillprinsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0