Gravid i vecka 27 - 3 veckor kvar till mitt mini-mål!

BARNET

Nu är bebisen drygt 36 cm lång från topp till tå. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen sover och är vaken på regelbundna tider och den kanske suger på fingrarna eller tummen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

Om du känner rytmiska fosterrörelser nu, kan det mycket väl vara hicka – vilket är vanligt denna vecka och under resten av graviditeten. Anfallen av hicka brukar inte vara så länge och går över av sig själva

Vikt: ca 1 kg.
Längd: ca 24 cm från huvud till stjärt

MAMMA

Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

PAPPA

Graviditeten blir än mer verklig med din kvinnas mage som växer och fosterrörelserna som du kan känna utanpå. Tiden för den beräknade förlossningen är inte så långt bort. Många par kan känna att de har fullt upp nu. Kanske har förädragrupperna börjat redan och ni har flera träffar inbokade närmaste tiden. Intervallen mellan besöken till barnmorskan blir också tätare snart. Det kan kännas som att ni behöver planera och ordna med praktiska saker inför förlossningen och förädraskapet. Prata med varandra om era förväntningar, er eventuella oro och andra funderingar ni har. Skriv gärna ner tankar eller frågor ni har och ta med er för att diskutera med barnmorskan vid nästa besök.


Mina tankar

Känns inte som om det va alls längesen jag skrev att jag va glad över att gå in i vecka 26. Denna veckan har verkligen gått fort och jag älskar det. Dels för att vi kommer längre och längre in i graviditeten och dels för att jag vill ha hit våren på riktigt nu! Älskar att gå i min varma vinterjacka men en fodrad skinnjacka skulle också va skönt :) Men de måste bli armare ute eftersom en skinnjacka inte är något alternativ om man vill ha en jacka man ska kunna stänga, magen är ju ivägen för de ;)

Iaf under veckan som varit har jag haft en eller två sammandragningar. Kroppen tränar sig inför förlossningen när den gör så läste jag. Det gjorde inte ont utan buken blev mest spänd och hård. Det är vanligt att sammandragningar kan komma i dessa veckor, men de gör inget då de är ofarliga. Annars mår jag bra! Börjar känna att det är lite kämpigare nu att böja sig framåt och om jag står för länge känns det som om mina läppar ska domna bort, haha. Ansiktet känns också lite lamt så :P Så det gäller att snabba sig med att sätta på sig skorna ;) haha.

Nu är det bara 3 veckor kvar till mitt lilla mini-mål som sedan kommer bli vecka 35. Jag har en känsla av att de 3 veckor som nu väntas kommer gå snabbare än jag förväntat mig! Så jag ska nu lägga mig i soffan och passa på att njuta av pluttans sparkar och av den "lilla" magen!


Kommentarer
Postat av: Emma

Betyder såååå mycket för mig att ni mår bra <3

2011-03-16 @ 19:09:31
URL: http://emmis.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0