Vecka 22

Jag kom på att jag inte har skrivit om vecka 22 ännu. Som "vanligt" ska jag klippa in lite text jag hittar på gravidsidor som handlar om veckan jag är i. Jag borde bli bättre på sånt här men de liksom flyger förbi i huvudet på mig ibland. Nåja, med endast en dag sen så kommer här info om vecka 22 :)


BEBIS

Ögonlocken täcker hela ögat. Barnet är känsligt för beröring och flyttar sig om du buffar på det. Naglarna har vuxit ut och täcker fingertoppen. Lungblåsorna utvecklas men är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Barnet har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu. Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment

Längd: ca 19 cm från huvud till stjärt, ca 28cm från huvud till häl.
Vikt: ca 450-500 gram.


MAMMA

Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka. Det är vanligt och helt normalt att få sug efter specifik mat.


PAPPA

Ta vara på tiden under graviditeten. Fyll på kärlekskontot och fördjupa er relation. Passa på att göra saker som kan bli svårare att göra när barnet kommer. Gå på bio eller restaurang. Bjud in era bästa vänner till en fest. Åk på en kortsemester. Ta hand om varandra.




Mina tankar: Om jag bara kommer gå upp 0,25kg per vecka så är det ju inte alls farligt. Jag tror dock att jag kommer gå upp mer än så :P Den som är med mig i bloggen får se. Ska bli kul att se hur mycket kilon som rasar på förlossningen också. Bästa bantningen har jag hört, hehe. Skämtosido. Jag ser verkligen fram emot att få ut lillan i juni :)


Kommentarer
Postat av: EvelinaFredin

Vi, eller iallafall jag vill se bilder på din mage linda, en ny bild på bebismagen VARJE VECKA:D

2011-02-10 @ 23:25:41
URL: http://www.llllsls.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0