Vecka 37... 37!!!

Ja detta skulle ju som sagt kommit upp i onsdags men jag glömde totalt bort det. Blev så mycket då jag och Krikke va på bio och det va fix med min bil hela dagen! Här kommer texten iaf, bättre sent än aldrig :)

BEBIS

Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar med blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

Vikt: ca 3 kg
Längd: Omkring 49cm från huvud till häl


MAMMA

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu. Det är vanligare om du fött barn tidigare. Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med babyn.


PAPPA

Många män kan känna sig mindre sedda och betydelsefulla för sin partner mot slutet av graviditeten. Det beror på att kvinnan fokuserar mer på sig själv och livet i sin mage. Hon funderar säkert väldigt mycket på förlossningen och är kanske orolig och lite rädd. Fokuseringen kan jämföras med någon som tränar och förbereder sig mentalt inför ett maraton eller någon annan stor fysisk prestation. Oroa dig inte, hon behöver all tid och allt stöd hon kan få. Fråga om du kan göra något. Föreslå att ni packar en väska med saker ni behöver vid förlossningen som står startklar när det är dags. Fokusera på sånt du kan göra.


Mina tankar

37.. 37.. 37!!! Det låter ju jättemycket. Snart är det bara 3 veckor kvar (på tisdag). Egentligen kan det ju hända när som helst men jag lär väl gå över.. tyvärr! Det är iaf vad jag tror. Jag vill inte gå över, jag vill att hon ska komma senast den 23:e! Senare än så vill jag inte ha, haha :) Skulle hon komma den 23:e så har jag ju gått över 2 dagar och det är de jag kan gå med på, MAX! haha. Nej men det vore kul om det blev någon vecka innan BF faktiskt. Vi längtar ju så efter henne, är så otroligt nyfikna på hur hon ser ut! Jag är dessutom trött på att behöva vakna mitt i natten av att det känns som om min arm är på väg att gå av. Det gör verkligen skit ont pga detta jäkla vatten. Inte kul alls för det är inte alltid så lätt att somna om. Att jag måste vakna och springa på toa kan jag ta, det är ju bara att kissa och sedan lägga sig igen men armen är hemsk. Får hoppas att vattnet försvinner FORT efter att lillan kommit ut! Nu är det inte långt kvar, håll tummarna för att hon vill komma inom dessa veckor!


Kommentarer
Postat av: frida

Nu är de gör nära ju :D Får hoppas hon vill titta ut lite tidigare :p

Annars får du sätta senast 25:e ist, annars kommer ju stackarn vara född 2 dagar innan löning, vid äldre ålder sen kommer hon inte gilla de ;) höhö

2011-05-30 @ 00:01:48
URL: http://fritte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0