Svar från frågestunden!

Nu äntligen är det klart och ni ska nu får svar på de frågor ni ställt!
Hoppas ni blir nöjda med svaren! :)


Hur träffades du och din pojkvän & kan inte du spela in en liten videblogg där Tyra är med och kanske din pojkvän?
- Svar: Vi träffades genom en gemensam kompis när vi var 12 år gamla. Så vi har känt varandra ett bra tag nu :) Videoblogg kan vi satsa på lite längre fram när Tyra blir mer med och medveten i sig själv :)

Fick du några bristningar under din graviditet? Och om du fick det.. är dem fina idag? Eller hur ser dem ut?
- Svar: Jag fick inga bristningar under graviditeten och inte heller efter (hört folk som fått det). Jag är tacksam för det men jag tycker absolut inte att folk som får det ska vara ledsna. Man bär ett barn, det är vackert och då kan man stå ut med lite bristningar. Oftast så bleknar de och nästan inte syns något efter också. Självklart finns de fall som är jobbigare och jag vet att jag skulle flippa om jag fick de, iaf till en början. Jag är ganska hård mot mig själv gällande min kropp men har ändå ingen självdiciplin till att låta bli fet mat och annat gott :P

Dem som e stammar på din sida.. brukar du läsa deras blogg? Eller kikar du kanske bara in ibland? Och vad tycker du om dem som är tillexempel nybloggare, eller som inte har nåt vettigt att seja? Tycker du det bara är löjligt att blogga då?
- Svar: Jag brukar gå in och läsa ibland. Nu finns inte så mycket tid att läsa allas så, men jag har absolut mina favoriter. Men när ni kommenterar och länkar era bloggar så brukar jag gå in och läsa lite innan/efter jag svarat på kommentaren. Jag läser allt, jag har ju inte heller alltid något vettigt att skriva om :P

Ammar du själv eller får hon bara ur flaskan?:)
- Svar: hon får ur flaska nu. Vi ammade först men när det inte kom tillräckligt mycket så gav hon sig. Hon vill inte ta bröstet, vi försöker ibland men hon blir bara arg. Pump är inhandlad och den ska testas

Trivs ni med barnvagnen?
- Svar: Ja vi trivs bra med vår vagn. Smal och går in fint i bilarna!

Ska det fortsättas med kick?
- Svar: ja, det är väl tänkt så men just nu ligger det på is pga Elena's plugg i USA i 6 månader f.o.m augusti och jag som är mammaledig med Tyra!

Kan du inte visa bilder på dina tatueringar? =)
- Svar, självklart ska jag fixa in bilder på dem. De finns i bloggen redan så jag kan sätta mig och leta upp det inlägget någon dag här och länka er :)

Vem är Tyra mest lik? :)
- Svar: Just nu är hon nog mest lik mig när jag va bebis, men vissa miner hon gör så kan Krikke verkligen inte ifrån säga sig sitt föräldraskap. Gud så lika ibland :)

Varför skriver du aldrig om din pappa?
- Svar: jag har ingen direkt bra relation till min pappa och väljer därför inte att skriva om honom i min blogg.

Känner du dig som en annan människa nu när du blivit mamma?
- Svar: Jag tycker själv att jag är den samma men självklart har man blivit lite annorlunda såklart. Man tar ansvar, är inte lika petik med bebisbajs, kiss, spya.. ja ni vet. Jag tror att jag drog mig in i mammarollen väldigt snabbt. Kristoffer ger mig beröm som mamma och det betyder mycket för mig!

När ska du bli aktiv med er nya kamera ;) ?
- Svar: Så fort jag hinner ägna lite mer tid till att lära mig den ;)

Är Tyra född sista juni eller första juli? Med tanke på att hon faktiskt föddes efter 00...
- Svar: Tyra är född den 1:a juli, 00.44 på natten :)

Mådde du illa under din graviditet?
Det är ju många som säger att mår man illa, får mkt finnar osv så är det en flicka i magen, tänkte om någon av dessa myter stämde in på dig :)?

- Svar: Jag mådde illa som bara den i början, spydde dagligen men de gick över. Jag tror inte på de där myterna då jag vet många som fått pojkar som spytt i flera månader :)

Vilken ålder tycker du är den perfekta åldern att få sitt första barn? hur många barn vill du ha? :)
- Svar: Jag tror att ålder inte har så stor betydelse utan mer om du är redo att ta ett större ansvar och även ändra dina vanliga livs vanor lite. Det går ju inte riktigt leva som förr nu när man har en till att ta hänsyn till :)

Hur länge har du och din pojkvän varit tillsammans?
- Svar: Vi har varit tillsammans lite till och från i 6 år, och varit fasta som par i 2 år. Den 1/11 - 11 har vi även varit förlovade i 2 år.

Hur känns det att äntligen vara mamma?
- Svar: Det känns underbart! Vad gjorde jag utan min Tyris? :)

Vad tycker dina föräldrar om att du har ett barn?
- Svar: De är väldigt glada. Mormorn är helt frälst i henne. Morfarn har inte träffat henne ännu, men det ska ske inom kort.

När du låg i badet då du hade värkar, hade du varmt eller kallt vatten?
- Svar: jag fick rådet att inte bada i allt för varmt vatten men jag frös så jag drog på med mer varmt och det var riktigt skönt :)

Vart gillar du att köpa kläder?
- Svar: Lite överallt faktiskt! Jag älskar att shoppa i butiker lika mycket som jag älskar att klicka på nätet på olika sidor!

Vad brukar du göra då du får en liten ledig stund från Tyra? :)
- Svar: Sova :P Har henne oftast med mig överallt men har hänt att man fått sova en stund utan henne också. Ska lämna henne med hennes pappa några få timmar någon dag och gå på bio. Vill se nya Harry Potter filmen. Får se hur det går. Tvivlar inte på Krikke utan mer hur jag ska klara av att åka ifrån henne ;) hehe

Var Tyra planerad? eller hade ni pratat om att skaffa en liten så småningom?
- Svar: Hon var inte planerad och vi hade väl inte tänkt skaffa barn än. Vi skulle åka till USA 2012 och skaffa barn efter de sa vi, men så blev de inte :) Vi ångrar oss inte en sekund att vi behöll henne!

Är tyra en "snäll" beebis än så länge eller verkar hon ha ett starkt humör?
- Svar: Hon är väldigt snäll men en bestämd dam ;)

Min fråga är varför ni föll för just namnet Tyra? Hade ni några andra namn på lager eller var det redan spikat?
- Svar: Vi pratade igenom många namn innan vi bestämde oss för Tyra (mitt favoritnamn). Jag gillade bl.a Ebba och Mayia m.fl.

Sen undrar jag lite runt din förlossning, du verkar ha haft en tuff förlossning och det var starkt gjort av dig. :) Men vilken del i förlossningen tyckte du personligen var jobbigast? Och är du nöjd med hur din förlossning blev, kan du se tillbaka på den med glädje eller räds du lite över att ev. skaffa fler barn?
 - Svar: Jag tyckte det va jobbigast precis innan jag fick EDAn och även precis innan jag fick krysta. Vid det laget hade jag ju feber och skadade som bara den för att jag inte ätit på nästan 2 dygn, då ville jag bara att de skulle snitta mig så det skulle vara över någon gång.

Var/är mammalivet som du trodde?
- Svar: Det var mycket mer sömnlöst än man trodde. Iaf vissa dagar, men nu sover lillan bra och vaknar upp 1-2 gånger per natt och vill ha mat!

Saknar du din gravidmage?
- Svar: Jag saknar den väldigt mycket ibland.

Mari från Norge undrar lite över killens roll i det hela på BB osv och jag kan säga att av det jag hört så ska det vara jobbigare att stå brevid än att själv gå igenom själva förlossningen. Visst vi tjejer ligger där med det onda och allt :P, men det är väl just det. Vi kan få bedövning, vi kan hantera vår smärta på det sätt vi själv väljer. Killen eller kanske mamman som är med den kvinna som ska föda kan ju inte göra någonting förutom att peppa och berätta vad duktig kvinnan är som ska föda. Jag vet att min pojkvän tyckte det var extremt jobbigt att inte kunna göra något och han mådde skitdåligt ibland, för det ÄR faktiskt minst lika jobbigt att vara bredvid som att ligga där och föda. Jag sa ju åt Kristoffer att gå ut och ta luft ibland och även gå ut och röra lite på sig både i och utanför sjukhusets väggar. Om din killa ska kunna stötta dig så måste han ju känna sig okej också. Jag kände att det var viktigt att Kristoffer kände sig delaktig och allt sådant, det är ju hans upplevelse också, även om det är jag som trycker ut ungen. Jag försökte va lika peppande tillbaka med att skicka iväg han och se till att han inte glömde bort och äta. Ni tycker säkert det låter konstigt att jag hade sånt i tankarna när jag låg där och skulle föda inom ett par timmar (ganska många), men Kristoffer är bland det bästa jag har och vi bryr oss om varandra. Det låg inte i min natur att strunta i honom bara för att jag skulle vara i fokus, jag va så mycket i fokus med sköterskor och allt vad det var ändå. Dessutom va jag så hög ibland så jag hade all tid i världen att bry mig om Kristoffer då tyckte jag, precis som han hela tiden stöttade och brydde sig om mig! Kärlek! :)


Hur är Tyra när ni är ute på stan ?
- Svar: Hon är oftast väldigt väldigt snäll och sover mest i vagnen eller bilstolen :) När hon inte sover och blir lite gnällig så vill hon bara upp på armen och se världen, precis som vi andra :)

vad är de jobbigaste du stött på hittils? ( ex lite sömn eller så)
Och vad är de bästa med Tyra tycker du just nu?:)

- Svar: Bästa med Tyra är den kärlek man får av henne, man kan inte låta bli att titta och gosa på henne. Det jobbigast är när hon är ledsen och man inte kan komma på exakt vad som är fel. Det gör så ont i mammahjärtat då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0